מהי עסקה מתמשכת ?

רבים מאיתנו הצרכנים, נקשרים עם העוסק בעסקה צרכנית המכונה “עסקה מתמשכת” ואולם, במה מדובר בדיוק?

סעיף 13ג(א) לחוק הגנת הצרכן מגדיר “עסקה מתמשכת” באופן הבא:

עסקה לרכישה של טובין או שירותים באופן מתמשך, לרבות כל שינוי בעסקה או תוספת לה שאינם מהווים עסקה חדשה, והכל בין אם העסקה היא עסקה לתקופה קצובה ובין אם היא לתקופה בלתי קצובה, ולמעט עסקה להספקת גז בין צרכן גז לספק גז“.

יוער, כי  לעניין היות העסקה מתמשכת, אין חשיבות, אפוא, אם העסקה היא לתקופה קצובה או לתקופה בלתי קצובה. הבחינה שתיעשה היא האם במסגרת העסקה נרכשים טובין או ניתנים שירותים באופן מתמשך, או שמדובר ברכישה או בשירות חד פעמיים. ברור כי לפריסת העסקה לתשלומים אין דבר וחצי דבר לְהֶיות העסקה מתמשכת אם לאו.

יש מקום איפוא לבחון כל מקרה לגופו תוך בחינת העניין ע”י עו”ד הבקיא בדיני הגנת הצרכן ולכך, יש השלכות לעניין ביטול עסקה

סעיף 13ד(ג) עוסק בביטול עסקה מתמשכת, והוא קובע כך:

חוזה בעסקה מתמשכת יסתיים בתוך שלושה ימי עסקים מיום שנמסרה הודעת ביטול לפי הוראות סעיף 14ט, ואם נמסרה הודעת הביטול באמצעות דואר רשום – בתוך שישה ימי עסקים מיום מסירתה למשלוח, והכל אם לא נקב הצרכן במועד מאוחר יותר בהודעת הביטול (בפסקה זו – מועד הביטול); במועד הביטול יפסיק העוסק את הספקת הטובין או השירותים, ולא יחייב את הצרכן בתשלומים בעד טובין או שירותים שניתנו לאחר מועד הביטול” (ההדגשות אינן במקור).

ראשית, יצוין כי בעסקה מתמשכת אין לצרכן זכות ביטול בכל עת, ותנאי הביטול כפופים להוראות שנקבעו בהסכם שבין הצרכן לבין העוסק.

סעיף 14ט לחוק הגנת הצרכן, אליו מפנה סעיף 13ד(ג) הנ”ל, קובע כי:

היתה לצרכן זכות לבטל עסקה לפי חוק זה או לפי חוזה, יאפשר לו העוסק לבטל את העסקה בהודעת ביטול שימסור לו הצרכן בכל אחת מהדרכים המפורטות להלן…” (ההדגשה אינה במקור).

כלומר, תנאי הביטול בעסקה מתמשכת נקבעים לפי הוראת חוק, אם קיימת, או לפי חוזה.

ר’ בעניין זה את שנקבע בת”צ (מחוזי מרכז) 14796-01-14 סטמטי נ’ סטודיו סי בע”מ (10.7.17):
“...במלים אחרות, הפרשנות שלפיה סעיפים 13ג ו-13ד אינם מקנים זכות ביטול, אלא מאפשרים לעוסק לקבוע זכות כזו בחוזה, ולצידה לקבוע מראש, ובגילוי מלא – את עלות הביטול המוקדם, מתיישבת עם כל התיקונים הרלוונטיים בחוק הגנת הצרכן, תוך מתן היגיון לעצם חקיקתו, וגם לכן צריך לבחור בה” (ההדגשות במקור).

אין האמור מהווה ייעוץ  משפטי או חוות דעת משפטית כלשהי ויש לקבלה באופן סדור מעורך דין העוסק בתחום

 

דניאל קליין, עו”ד

0542-272747

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעת וואטסאפ
נגישות
צלצלו עכשיו !